Zapraszamy do udziału w projekcie 4 nowe szkoły podstawowe z powiatu ostrowskiego!
Program dla szkoły podstawowej (nowej w projekcie) na rok szkolny 2021/22
Maria Pilecka była nauczycielką i wychowawczynią. Troszczyła się o innych, była zaangażowana społecznie. Jej powołaniem było uczenie i wychowanie młodzieży.
O projekcie
Ostrowska Szkoła Debaty Historycznej to projekt, który poprzez wykorzystanie historycznej debaty oksfordzkiej rozwija szeroko kompetencje uczniów: umiejętność tworzenia argumentacji i kontrargumentacji, poszukiwania wartości merytorycznych w źródłach historycznych oraz umiejętność konstruowania i wygłaszania wypowiedzi publicznej.
Debata oksfordzka jest ustrukturalizowaną formą dyskusji nad tezą, która jest przedstawiona w formie zdania twierdzącego.
W debacie spotykają się dwie czteroosobowe drużyny. Jedna z nich staje po stronie propozycji (potwierdza tezę), a druga po stronie opozycji (neguje tezę). O tym, po której stronie znajdzie się drużyna, decyduje losowanie na 15 minut przed debatą.
Drużyny w debacie oksfordzkiej są 4-osobowe, zabierają głos naprzemiennie, a każdy z mówców ma do wykonania określoną rolę:
1 mówca – wprowadza do debaty
2 mówca – argumentuje
3 mówca – kontrargumentuje
4 mówca – podsumowuje.
Projekt Ostrowska Szkoła Debaty Historycznej jest adresowany do uczniów szkół ponadpodstawowych i najstarszych klas szkół podstawowych (od VII klasy). Ma on za zadanie wprowadzić nauczycieli i uczniów w świat oksfordzkiej debaty historycznej, zachęcić do pracy z debatą oksfordzką w ramach szkolnego klubu debat i dać możliwość rywalizacji pomiędzy szkołami.
Wraz z przystępowaniem do projektu kolejnych drużyn oferta będzie rozwijana.
Harmonogram działań
W roku szkolnym 2021/22 zostanie zrealizowanych szereg przedsięwzięć, które pozwolą nauczycielom poznać tę formę pracy z uczniami, a uczniowie będą mogli odkryć tajniki debaty oksfordzkiej i podjąć pierwszą debatancką próbę. Jesienią 2022 roku odbędzie się turniej szkół podstawowych, w którym uczniowie będą mogli sprawdzić swoje umiejętności.
do 20 października 2021 – zgłoszenie szkoły do projektu poprzez formularz zgłoszeniowy: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe1V2M4tThN28FDHEbUg5c7R4T8CbGvbSeAAHVkr1rKl3feuw/viewform
listopad 2021 – szkolenie dla nauczycieli „Debata oksfordzka jako forma edukacji historycznej i obywatelskiej” (w zależności od sytuacji epidemiologicznej stacjonarnie w siedzibie Muzeum przy ul. Warszawskiej 4 w Ostrowi Mazowieckiej lub zdalnie na platformie zoom.us); w szkoleniu może uczestniczyć dwóch nauczycieli z jednej szkoły.
Prowadzenie: Karolina Kolbuszewska, koordynatorka OSDH, autorka kilku projektów wykorzystujących debatę oksfordzką w edukacji historycznej
listopad 2021 – kwiecień 2022 (po szkoleniu dla nauczycieli)
Praca szkoły z tutorem, który przygotuje uczniów do pierwszego doświadczenia debatanckiego. Dokładne terminy kolejnych wydarzeń będą ustalane pomiędzy tutorem i szkołą.
Tutorami będą studenci, debatanci, współpracujący z Fundacją „Projekty Edukacyjne”
Koordynator projektu: Karolina Kolbuszewska
kkolbuszewska@muzeumpileckich.pl, tel. 786 199 192
Tak wyglądały pierwsze kroki debatanckie szkół ostrowskich wiosną 2021 roku – relacja TV Ostrów