Debatę oksfordzką wykorzystujemy w projektach dla uczniów.
W debacie spotykają się dwie czteroosobowe drużyny. Jedna z nich staje po stronie propozycji (potwierdza tezę), a druga po stronie opozycji (neguje tezę). O tym, po której stronie znajdzie się drużyna, decyduje losowanie na 15 minut przed debatą.
Drużyny w debacie oksfordzkiej są 4-osobowe, zabierają głos naprzemiennie, a każdy z mówców ma do wykonania określoną rolę:
1 mówca – wprowadza do debaty
2 mówca – argumentuje
3 mówca – kontrargumentuje
4 mówca – podsumowuje
Debata oksfordzka jest coraz częściej wykorzystywana w edukacji historycznej, jako forma szeroko rozwijająca kompetencje uczniów: umiejętność tworzenia argumentacji i kontrargumentacji, poszukiwania treści merytorycznych w źródłach historycznych oraz umiejętność konstruowania i wygłaszania wypowiedzi publicznej.