Social media

debata oksfordzka

Ostrowska Szkoła Debaty

 

 

Maria Pilecka była nauczycielką i wychowawczynią. Troszczyła się o innych, była zaangażowana społecznie. Jej powołaniem było uczenie i wychowanie młodzieży.
Projekt dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych powiatu ostrowskiego wykorzystujący debatę oksfordzką do kształtowania umiejętności tworzenia argumentacji i kontrargumentacji, poszukiwania informacji w źródłach historycznych oraz umiejętności konstruowania i wygłaszania wypowiedzi publicznej.

 

Organizowane w systemie lig szkół podstawowych i ponadpodstawowych debaty oksfordzkie są podstawowym narzędziem pracy mającej na celu rozwijanie kompetencji debatanckich uczestników projektu. Drużyny ze szkół powiatu ostrowskiego spotykają się regularnie i w systemie rozgrywek rywalizują o zwycięstwo.

Zespoły otrzymują tezę kilka tygodni przed debatą, natomiast w losowaniu przeprowadzonym 15 minut przed spotkaniem dowiadują się czy wystąpią w roli propozycji czy opozycji. Umożliwia to dogłębne poznanie postawionego w tezie problemu oraz zapoznanie się z różnymi możliwościami interpretacji i podejścia do niego.

III edycja projektu

W czwartej edycji projektu wzięło ponownie udział 6 szkół podstawowych z miasta i powiatu ostrowskiego.

– Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Ostrowi Mazowieckiej
– Szkoła Podstawowa nr 2 im. Papieża Jana Pawła II w Ostrowi Mazowieckiej
– Szkoła podstawowa nr 3 im. Janusza Korczaka w Ostrowi Mazowieckiej
– Szkoła Podstawowa nr 4 im. 18. Pułku Artylerii Lekkiej w Ostrowi Mazowieckiej
– Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II Papieża Polaka w Starym Lubotyniu
– Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Zarębach Kościelnych

 

W tej edycji po raz pierwszy i mamy nadzieję, że tak pozostanie udział wzięły zespoły z wszystkich szkół średnich w powiecie:

– Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Ostrowi Mazowieckiej
– Zespół Szkół nr 1 im. rtm. Witolda Pileckiego w Ostrowi Mazowieckiej
– Centrum Szkolenia Lotniczego Technikum Lotnicze w Nagoszewiej
– Zespół Szkół nr 2 im. Powstańców Styczniowych w Ostrowi Mazowieckiej
– Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Małkini Górnej
– Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Starym Lubiejewie

 

Dwie z nich Zespół Szkół Nr 1 im. rtm. Witolda Pileckiego i Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika wystawiły, aż po dwa zespoły. Cieszymy się, że debaty budzą tak duże zainteresowanie wśród uczniów szkół naszego powiatu.

Rozgrywki ligi Ostrowskiej Szkoły Debaty Szkół Podstawowych i Szkół Średnich zakończyły się finałami tradycyjnie już odbywającymi się w ostrowskich Jatkach. Dziękujemy Miejskiemu Domowi Kultury za owocną współpracę.

W finale Ostrowskiej Szkoły Debaty Szkół Podstawowych przełamana została dominacja Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Ostrowi Mazowieckiej. Zwycięzcami okazali się uczniowie z Szkoły Podstawowej nr 2 im. Papieża Jana Pawła II w Ostrowi Mazowieckiej. Gratulujemy!

W finałowym spotkaniu w marcu 2024 naprzeciw siebie stały też zespoły szkół średnich. Tutaj na pozycji lidera powiatu dalej pozostaje Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika. Należy jednak zaznaczyć, że tegoroczni wicemistrzowie z Zespołu Szkół Nr 1 im. rtm. Witolda Pileckiego nie oddali łatwo pola, a sędziowie mieli przed sobą nie lada wyzwanie.

Najlepszym mówcą w tym roku został debiutant! Aleksander Ostrowski z Zespołu Szkół Nr 1 im. rtm. Witolda Pileckiego w Ostrowi Mazowieckiej.

II edycja projektu – rok szkolny 2021/22

W drugiej edycji projektu przeszkolonych zostało 6 szkół podstawowych:
  • – Szkoła podstawowa nr 3 im. Janusza Korczaka w Ostrowi Mazowieckiej
    – Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II Papieża Polaka w Starym Lubotyniu
    – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Ostrowi Mazowieckiej
  • – Szkoła Podstawowa nr 4 im. 18. Pułku Artylerii Lekkiej
    – Szkoła Podstawowa im. płk. Ludwika Bociańskiego w Komorowie
    – Szkoła Podstawowa nr 2 im. Papieża Jana Pawła II w Ostrowi Mazowieckiej
Szkoły ostrowskie rywalizowały w turnieju szkół podstawowych, a szkoły ze Starego Lubotynia i Komorowa spotkały się w pierwszej debacie sparingowej.

W fazie grupowej turnieju online uczniowie zmierzyli się w pojedynkach na słowa z trzema tematami:
– Kurs historii w polskiej szkole podstawowej za słabo podkreśla dokonania polskich wynalazców
– Powojenna zmiana granic nie była korzystna dla Polski
– Działalność polskiej dyplomacji miała kluczowe znaczenie dla odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku
W debacie finałowej w budynku Starej Elektrowni z tezą: W nauczaniu o Witoldzie Pileckim należy się skupić na jego działaniach wojskowych zmierzyły się reprezentacje Szkoły Podstawowej nr 4 w Ostrowi Mazowieckiej oraz Szkoły Podstawowej nr 2 w Ostrowi Mazowieckiej. Z tego pojedynku zwycięsko wyszła „dwójka”, wygrywając jednomyślnym werdyktem jurorów i zajmując I miejsce w turnieju. Na II miejscu uplasowała się „czwórka”, a na III miejscu znalazły się SP1 oraz SP 3.
Statuetki najlepszych mówców turnieju odebrali:
– Adam Więcław (SP2)
– Miłosława Hołowińska (SP2)
– Jakub Tułowiecki (SP1)
Turniej odbył się pod patronatem Burmistrza Miasto Ostrów Mazowiecka Jerzego Bauera. Debatantów dopingowali: Dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Integracji Społecznej Dorota Ambroziak, Zastępca Dyrektora Muzeum – Dom Rodziny Pileckich oraz uczniowie Publiczna Szkoła Podstawowa w Komorowie i Szkoły Podstawowej w Starym Lubotyniu.

W organizacji turnieju pomogli debatanci z LO im. Mikołaja Kopernika w Ostrowi Mazowieckiej oraz debatanci Collegium Rhetoricum z II LO im K I Gałczyńskiego w Olsztynie.
W projekcie wzięły udział również udział 2 szkoły ponadpodstawowe: LO im. Mikołaja Kopernika z Ostrowi Mazowieckiej oraz CSL Technikum Lotnicze w Nagoszewie. Po szkoleniu z debat oksfordzkich reprezentacje tych szkół wzięły udział w II edycji Turniej Debat Oksfordzkich „Odzyskani bohaterowie”
LO im. Mikołaja Kopernika awansowało do ćwierćfinału i zajęło IV miejsce w turnieju.
I edycja projektu – rok szkolny 2020/21 

W ramach pierwszej edycji projektu odbyło się szkolenie dla nauczycieli szkół z Ostrowi Mazowieckiej oraz warsztaty dla uczniów i spotkania z animatorami przygotowujące młodzież do debatanckiego debiutu.
16 czerwca 2021 roku debatowały ze sobą 4 szkoły podstawowe z Ostrowi Mazowieckiej.
SP 1 i SP 2 zmierzyły się z tezą: Najlepszymi lekcjami historii są uroczystości patriotyczne. W bardzo wyrównanej debacie zwyciężyła drużyna SP 2, która debatowała po stronie propozycji.
SP 3 i SP 4 z kolei pochyliły się nad tezą: Na lekcjach historii w Polsce więcej uwagi powinno się poświęcać historii innych państw europejskich i tym razem wygrała strona opozycji, czyli SP 4
23 czerwca 2021 roku dwie drużyny z Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Ostrowi Mazowieckiej debatowały nad tezą:
„Polskie filmy historyczne przynoszą więcej szkody niż pożytku dla pamięci o bohaterach II wojny światowej”. Wygrała strona propozycji.
Emocje były ogromne pomimo tego, że debaty odbywały się zdalnie. Uczniowie bardzo skrupulatnie przygotowali się do omawianej tezy i jurorzy z Muzeum – Dom Rodziny Pileckich zgodnie przyznali, że bardzo dobrze wykorzystali wiedzę i umiejętności ćwiczone na wcześniejszych warsztatach.
zasady-lig-debat-Muzeum-Dom-Rodziny-PileckichPobierz

Koordynator projektu

Zdjęcie Kacper Kempisty
Kacper Kempisty

Starszy Specjalista

Starszy specjalista w Dziale Historyczno – Edukacyjnym

Ostrowska Szkoła Debaty
6 marca, 2024
Finał szkół podstawowych

6 marca odbyły się ostatnie dwie debaty w ramach ligi szkół podstawowych Ostrowskiej Szkoły Debaty. Tym samym zakończyliśmy trzecią edycję […]

Zobacz więcej
Ostrowska Szkoła Debaty
27 lutego, 2024
Finał szkół ponadpodstawowych

27 lutego odbyły się ostatnie dwie debaty w ramach ligi szkół ponadpodstawowych Ostrowskiej Szkoły Debaty. Tym samym zakończyliśmy trzecią edycję […]

Zobacz więcej
Ostrowska Szkoła Debaty
6 września, 2023
III edycja Ostrowska Szkoła Debaty

Jesteśmy właśnie w trakcie III edycji Ostrowskiej Szkoły Debaty! Jest to projekt, który ma za zadanie rozwijanie kompetencji i umiejętności […]

Zobacz więcej
This site is registered on wpml.org as a development site.