Social media

debata oksfordzka

Ostrowska Szkoła Debaty

 

 

Maria Pilecka była nauczycielką i wychowawczynią. Troszczyła się o innych, była zaangażowana społecznie. Jej powołaniem było uczenie i wychowanie młodzieży.
Projekt dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych powiatu ostrowskiego wykorzystujący debatę oksfordzką do kształtowania umiejętności tworzenia argumentacji i kontrargumentacji, poszukiwania informacji w źródłach historycznych oraz umiejętności konstruowania i wygłaszania wypowiedzi publicznej.
IV edycja projektu

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w IV edycji projektu. Zainteresowanych nauczycieli prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego na tej stronie https://docs.google.com/forms/d/1R59G9bdcWOGtIwHAxGdn7PIq8WLoj5mf8zXo94t0hgE/edit

Podstawą do wzięcia udziału w projekcie jest zapisanie się nauczyciela – opiekuna grupy na szkolenie które odbędzie się 15-16 września w muzeum. Następnie prowadzone będą szkolenia dla uczniów w terminach 18-19 września dla szkół podstawowych oraz 27-28 września dla szkół ponadpodstawowych.

III edycja projektu – rok szkolny 2022/23

W drugiej edycji projektu przeszkolonych zostało 6 szkół podstawowych:

– Szkoła podstawowa nr 3 im. Janusza Korczaka w Ostrowi Mazowieckiej
– Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II Papieża Polaka w Starym Lubotyniu
– Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Ostrowi Mazowieckiej

– Szkoła Podstawowa nr 4 im. 18. Pułku Artylerii Lekkiej
– Szkoła Podstawowa im. płk. Ludwika Bociańskiego w Komorowie
– Szkoła Podstawowa nr 2 im. Papieża Jana Pawła II w Ostrowi Mazowieckiej

Wszystkie szkoły spotykały się regularnie w ramach ligowych debat od stycznia do kwietnia 2023 roku. Każda drużyna debatowała kilkukrotnie. Ze spotkania na spotkanie widoczny był wyraźny postęp wśród uczestników.

W finałowej debacie w ostrowskich Jatkach spotkały się ze sobą drużyny z SP 1 w Ostrowi Mazowieckiej i SP w Komorowie. Z tezą finałową Strajki robotnicze w PRL były bardziej protestami ekonomicznymi niż politycznymi lepiej poradzili sobie debatanci z SP1.

Statuetki najlepszych mówców turnieju odebrała
– Zofia Leszyńska (SP1)

W edycji 2022/23 w systemie ligowym zmierzyły się też cztery szkoły ponadpodstawowe. Zespoły składały się z uczniów z LO im. Mikołaja Kopernika w Ostrowi Mazowieckiej, ZS nr 1 im. rtm Witolda Pileckiego w Ostrowi Mazowieckiej, ZS nr 2 im. Powstańców Styczniowych w Ostrowi Mazowieckiej oraz CSL w Nagoszewie.

Po licznych spotkaniach wyłoniliśmy dwa zespoły które spotkały się w finale. Debatanci z LO im. Kopernika i ZS nr 2 debatowali nad tezą Powstanie w getcie warszawskim było pierwszym powstaniem warszawskim. Teza nawiązywała do tegorocznego roku Bohaterów i Bohaterek Getta Warszawskiego.

Zwycięsko ze spotkania wyszedł zespół z LO im. Kopernika. Należy jednak nadmienić, że debatantki z ZS nr 2 nie oddały debaty łatwo, a narada sędziów była długa.

Ponownie jak w roku poprzednim najlepszym mówcą został Adam Więcław tym razem reprezentujący już szkołę średnią – LO im. Kopernika

Turniej odbył się po raz kolejny pod patronatem Burmistrza Miasto Ostrów Mazowiecka Jerzego Bauera.

II edycja projektu – rok szkolny 2021/22

W drugiej edycji projektu przeszkolonych zostało 6 szkół podstawowych:
  • – Szkoła podstawowa nr 3 im. Janusza Korczaka w Ostrowi Mazowieckiej
    – Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II Papieża Polaka w Starym Lubotyniu
    – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Ostrowi Mazowieckiej
  • – Szkoła Podstawowa nr 4 im. 18. Pułku Artylerii Lekkiej
    – Szkoła Podstawowa im. płk. Ludwika Bociańskiego w Komorowie
    – Szkoła Podstawowa nr 2 im. Papieża Jana Pawła II w Ostrowi Mazowieckiej
Szkoły ostrowskie rywalizowały w turnieju szkół podstawowych, a szkoły ze Starego Lubotynia i Komorowa spotkały się w pierwszej debacie sparingowej.

W fazie grupowej turnieju online uczniowie zmierzyli się w pojedynkach na słowa z trzema tematami:
– Kurs historii w polskiej szkole podstawowej za słabo podkreśla dokonania polskich wynalazców
– Powojenna zmiana granic nie była korzystna dla Polski
– Działalność polskiej dyplomacji miała kluczowe znaczenie dla odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku
W debacie finałowej w budynku Starej Elektrowni z tezą: W nauczaniu o Witoldzie Pileckim należy się skupić na jego działaniach wojskowych zmierzyły się reprezentacje Szkoły Podstawowej nr 4 w Ostrowi Mazowieckiej oraz Szkoły Podstawowej nr 2 w Ostrowi Mazowieckiej. Z tego pojedynku zwycięsko wyszła „dwójka”, wygrywając jednomyślnym werdyktem jurorów i zajmując I miejsce w turnieju. Na II miejscu uplasowała się „czwórka”, a na III miejscu znalazły się SP1 oraz SP 3.
Statuetki najlepszych mówców turnieju odebrali:
– Adam Więcław (SP2)
– Miłosława Hołowińska (SP2)
– Jakub Tułowiecki (SP1)
Turniej odbył się pod patronatem Burmistrza Miasto Ostrów Mazowiecka Jerzego Bauera. Debatantów dopingowali: Dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Integracji Społecznej Dorota Ambroziak, Zastępca Dyrektora Muzeum – Dom Rodziny Pileckich oraz uczniowie Publiczna Szkoła Podstawowa w Komorowie i Szkoły Podstawowej w Starym Lubotyniu.

W organizacji turnieju pomogli debatanci z LO im. Mikołaja Kopernika w Ostrowi Mazowieckiej oraz debatanci Collegium Rhetoricum z II LO im K I Gałczyńskiego w Olsztynie.
W projekcie wzięły udział również udział 2 szkoły ponadpodstawowe: LO im. Mikołaja Kopernika z Ostrowi Mazowieckiej oraz CSL Technikum Lotnicze w Nagoszewie. Po szkoleniu z debat oksfordzkich reprezentacje tych szkół wzięły udział w II edycji Turniej Debat Oksfordzkich „Odzyskani bohaterowie”
LO im. Mikołaja Kopernika awansowało do ćwierćfinału i zajęło IV miejsce w turnieju.
I edycja projektu – rok szkolny 2020/21 

W ramach pierwszej edycji projektu odbyło się szkolenie dla nauczycieli szkół z Ostrowi Mazowieckiej oraz warsztaty dla uczniów i spotkania z animatorami przygotowujące młodzież do debatanckiego debiutu.
16 czerwca 2021 roku debatowały ze sobą 4 szkoły podstawowe z Ostrowi Mazowieckiej.
SP 1 i SP 2 zmierzyły się z tezą: Najlepszymi lekcjami historii są uroczystości patriotyczne. W bardzo wyrównanej debacie zwyciężyła drużyna SP 2, która debatowała po stronie propozycji.
SP 3 i SP 4 z kolei pochyliły się nad tezą: Na lekcjach historii w Polsce więcej uwagi powinno się poświęcać historii innych państw europejskich i tym razem wygrała strona opozycji, czyli SP 4
23 czerwca 2021 roku dwie drużyny z Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Ostrowi Mazowieckiej debatowały nad tezą:
„Polskie filmy historyczne przynoszą więcej szkody niż pożytku dla pamięci o bohaterach II wojny światowej”. Wygrała strona propozycji.
Emocje były ogromne pomimo tego, że debaty odbywały się zdalnie. Uczniowie bardzo skrupulatnie przygotowali się do omawianej tezy i jurorzy z Muzeum – Dom Rodziny Pileckich zgodnie przyznali, że bardzo dobrze wykorzystali wiedzę i umiejętności ćwiczone na wcześniejszych warsztatach.

Koordynator projektu

Zdjęcie Kacper Kempisty
Kacper Kempisty

historyk, edukator

Aktualności
6 września, 2023
IV edycja Ostrowskiej Szkoły Debaty

Właśnie rusza rekrutacja do IV edycji Ostrowskiej Szkoły Debaty, na którą serdecznie zapraszamy uczniów i nauczycieli z powiatu ostrowskiego! Harmonogram […]

Zobacz więcej
Ostrowska Szkoła Debaty
29 września, 2021
Zgłoszenia szkół ponadpodstawowych

Zapraszamy do udziału w projekcie 3 nowe szkoły ponadpodstawowe z powiatu ostrowskiego i sąsiednich! Program dla szkoły ponadpodstawowej (nowej w […]

Zobacz więcej
Ostrowska Szkoła Debaty
29 września, 2021
Zgłoszenia szkół podstawowych

Zapraszamy do udziału w projekcie 4 nowe szkoły podstawowe z powiatu ostrowskiego! Program dla szkoły podstawowej (nowej w projekcie) na […]

Zobacz więcej
This site is registered on wpml.org as a development site.