Social media

SP klasy V–VI

Witold Pilecki symbolem historycznym

Witold Pilecki to postać szczególna. Brytyjski historyk Michael Foot zaliczył go do grupy „sześciu najodważniejszych ludzi ruchu oporu”. Czy człowiek może być symbolem? Podczas zajęć zastanowimy się, czym są symbole historyczne, jakie mają znaczenie dla nas i dla innych ludzi, a także opowiemy wspólnie o działalności Witolda na tle historii Polski XX wieku, wykorzystując symbole historyczne z gry edukacyjnej „ZnajZnak”.

Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie (I.4); oraz w obszarze tworzenia narracji

SP klasy V–VI

Poznaj swoją rodzinę

Wiele osób zadaje sobie pytanie: skąd pochodzę? Dopiero odkrywając przeszłość swojej rodziny, dowiadujemy się, kim byli nasi przodkowie, skąd się wywodzili, jak zasłużyli się dla ojczyzny. Poznajemy zapomniane zawody i imiona. Odkrywany bezcenne pamiątki rodzinne i historie z nimi związane. Genealogia to nauka, która może stać się również pasją. Podczas zajęć nauczymy się pojęć kojarzonych z tą dziedziną oraz z poszukiwaniami genealogicznymi, w czym pomogą nam opracowane historie rodzin Pileckich i Ostrowskich.

Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacji historycznej: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków; dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności (II.1; II.5); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych (III.1).

SP klasy V–VI

W ogrodzie Marii

Większość z nas na pytanie: „Jakie rośliny możemy posadzić w ogrodzie?”, odpowie: pomidory, ogórki, marchew, truskawki itd. Podczas zajęć poznamy gatunki, które rosły w ogrodzie Marii. Porozmawiamy o uprawie i pielęgnacji roślin, a także o ich pochodzeniu. Rozwiążemy zagadki przyrodnicze oraz zagramy w grę karcianą „W ogrodzie Marii i Witolda”, przy okazji dowiadując się czegoś o naszych bohaterach, dawnych mieszkańcach tego domu.

Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: dostrzeganie ciągłości w rozwoju kulturowym (I.5); w obszarze analizy i interpretacji historycznej: dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności (II.5).

SP klasy V–VI

Czym zajmuje się historyk?

Praca historyka ma wiele wspólnego z zawodem detektywa. Jaka jest różnica? Detektyw rozwiązuje zagadki współczesne, a historyk wyjaśnia tajemnice z przeszłości… Podczas zajęć dowiemy się, na czym polega praca historyka, czym jest źródło historyczne, w jaki sposób opowiedzieć historię za pomocą jednego przedmiotu, a także, jak należy czytać fotografię.

Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacji historycznej: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków; lokalizacja w przestrzeni procesów, zjawisk i faktów historycznych przy wykorzystaniu map i planów w różnych skalach;

SP klasy V–VI

Pierwszy mundur Witolda

Pierwszym mundurem, jaki nosił Witold Pilecki, był mundur skautowy. Jaki to miało wpływ na jego dalsze życie? Jak ukształtowało jego charakter i poglądy? Na zajęciach dowiemy się więcej o doświadczeniach młodego Witolda, przedstawimy je na tle najważniejszych wydarzeń z dziejów skautingu i harcerstwa oraz z historii Polski tego okresu. A to wszystko dzięki różnym źródłom historycznym, których rodzaje poznamy i zastanowimy się, jakie informacje możemy dzięki nim uzyskać. Przy okazji dowiemy się, czym są szyfry, i nauczymy się kilkoma posługiwać.

Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie oraz porządkowanie ich i ustalanie związków przyczynowo-skutkowych (I.4); w obszarze analizy i interpretacji historycznej: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków (II.1); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych; przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych (III.1; III.3).

SP klasy V–VI

Witold Pilecki – nie tylko rotmistrz

Bohater naszego muzeum to postać niewątpliwie wyjątkowa. Był nie tylko wybitnym żołnierzem, lecz także naprawdę ciekawym człowiekiem: harcerzem, społecznikiem, mężem, ojcem… Tym razem przyjrzymy się osobie Witolda Pileckiego od mniej znanej strony. Dowiemy się, w jaki sposób poznał Marię Ostrowską i jak udało mu się zdobyć jej serce, jakim był ojcem oraz jakie wartości starał się przekazać swoim dzieciom. Na koniec zadamy sobie pytanie: czego my możemy dziś nauczyć się od Witolda Pileckiego?

Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacji historycznej: dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności (II.5); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych (III.3).

This site is registered on wpml.org as a development site.