Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie (I.4); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych (III.3); a także celów szczegółowych z tematów Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką: uczeń wymienia przykłady zbrodni niemieckich i sowieckich; charakteryzuje polityczną i militarną działalność polskiego państwa podziemnego, w tym formy oporu wobec okupantów (XXXIV.2; XXXIV.4); Początki komunizmu w Polsce: uczeń charakteryzuje postawy Polaków wobec nowych władz ze szczególnym uwzględnieniem oporu zbrojnego (żołnierze niezłomni [wyklęci]) (XXXVII.2); Stalinizm w Polsce i jego skutki: uczeń omawia system terroru stalinowskiego w Polsce i ocenia jego skutki (XXXVIII.2).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania wiedzy o społeczeństwie w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie celów szczegółowych w obszarze Wspólnoty narodowe/etniczne i ojczyzna: uczeń wyjaśnia, czym powinna przejawiać się postawa patriotyczna młodego i dorosłego człowieka (VIII.3).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacji historycznej: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków; dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności (II.1; II.5); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych (III.1).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania wiedzy o społeczeństwie w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie celów szczegółowych w obszarze Rodzina: uczeń charakteryzuje rodzinę jako grupę społeczną; przedstawia rolę rodziców i osób starszych w rodzinie; analizuje wartości ważne dla jego rodziny (II.1).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacji historycznej: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków; dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności (II.1; II.5); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych (III.1); a także celów szczegółowych z tematu Europa po kongresie wiedeńskim: uczeń charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia) (XIX.2).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania plastyki w klasach IV–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie celów szczegółowych w obszarze opanowania zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowania działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła: uczeń rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż) (I.6).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacji historycznej: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków; lokalizacja w przestrzeni procesów, zjawisk i faktów historycznych przy wykorzystaniu map i planów w różnych skalach; rozróżnianie w narracji historycznej warstwy informacyjnej, wyjaśniającej i oceniającej (II.1; II.2; II.3); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych (III.1).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie (I.4); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych (III.3); a także celów szczegółowych z tematów Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką: uczeń charakteryzuje polityczną i militarną działalność polskiego państwa podziemnego, w tym formy oporu wobec okupantów (XXXIV.4).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania wiedzy o społeczeństwie w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie celów szczegółowych w obszarze Wspólnoty narodowe/etniczne i ojczyzna: uczeń wyjaśnia, czym powinna przejawiać się postawa patriotyczna młodego i dorosłego człowieka (VIII.3); w obszarze Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie: uczeń podaje cnoty obywatelskie (odpowiedzialność, troska o dobro wspólne, aktywność, przedsiębiorczość, solidarność, roztropność, tolerancja, odwaga cywilna); wykazuje, odwołując się do działań wybitnych Polaków, znaczenie ich urzeczywistnienia dla pożytku publicznego; przedstawia cele i przykłady działania organizacji społecznych skupiających młodych ludzi w Polsce (IX.1; IX.3).
Lekcja może być uzupełnieniem omówienia lektury obowiązkowej: książki Aleksandra Kamińskiego Kamienie na szaniec.
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacji historycznej: dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności (II.5); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych (III.3).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania wiedzy o społeczeństwie w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie celów szczegółowych w obszarze Wspólnoty narodowe/etniczne i ojczyzna: uczeń wyjaśnia, czym powinna przejawiać się postawa patriotyczna młodego i dorosłego człowieka (VIII.3); w obszarze Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie: uczeń podaje cnoty obywatelskie (odpowiedzialność, troska o dobro wspólne, aktywność, przedsiębiorczość, solidarność, roztropność, tolerancja, odwaga cywilna); wykazuje, odwołując się do działań wybitnych Polaków, znaczenie ich urzeczywistnienia dla pożytku publicznego; przedstawia cele i przykłady działania organizacji społecznych skupiających młodych ludzi w Polsce (IX.1; IX.3).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie (I.4); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych (III.3); a także celów szczegółowych z tematu Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej: uczeń opisuje wojnę polsko-bolszewicką (XXVIII.3); Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką: uczeń charakteryzuje polityczną i militarną działalność polskiego państwa podziemnego, w tym formy oporu wobec okupantów; wyjaśnia przyczyny i opisuje skutki wybuchu powstania warszawskiego (XXXIV.4; XXXIV.5); Początki komunizmu w Polsce: uczeń charakteryzuje postawy Polaków wobec nowych władz ze szczególnym uwzględnieniem oporu zbrojnego (żołnierze niezłomni [wyklęci]) (XXXVII.2); Stalinizm w Polsce i jego skutki: uczeń omawia system terroru stalinowskiego w Polsce i ocenia jego skutki (XXXVIII.2).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania wiedzy o społeczeństwie w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie celów szczegółowych w obszarze Wspólnoty narodowe/etniczne i ojczyzna: uczeń wyjaśnia, czym powinna przejawiać się postawa patriotyczna młodego i dorosłego człowieka (VIII.3).