Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacja historyczna: rozpoznaje rodzaje źródeł, ocenia przydatność źródła do wyjaśnienia problemu historycznego (II.2); oraz w obszarze tworzenie narracji historycznej: uczeń dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z różnych źródeł wiedzy (III.3).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania wiedzy o społeczeństwie w szkołach ponadpodstawowych przez osiąganie celów szczegółowych w obszarze Społeczności i wspólnoty: uczeń wyjaśnia kluczową rolę rodziny jako miejsca budowania najważniejszych relacji społecznych, wcześniejszego od państwa i społeczeństwa (III.1).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii i teraźniejszości w szkołach ponadpodstawowych przez osiąganie celów szczegółowych w obszarze Wiedza o podstawach życia społecznego: uczeń wyróżnia podstawowe sposoby realizacji społecznego bytu człowieka: rodzinę, naród, państwo i związki państw; przedstawia specyfikę każdego z nich i ich komplementarność (I.4).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacja historyczna: rozpoznaje rodzaje źródeł, ocenia przydatność źródła do wyjaśnienia problemu historycznego (II.2); oraz w obszarze tworzenie narracji historycznej: uczeń dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z różnych źródeł wiedzy (III.3); a także celów szczegółowych z tematu Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe: uczeń przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i na świecie, wymienia najważniejsze odkrycia naukowe i dokonania techniczne (ZP: XXXIV.1).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania plastyki w szkołach ponadpodstawowych przez osiąganie celów szczegółowych w obszarze Wprowadzenie w zakres sztuk o charakterze multimedialnym, ekspresja twórcza w oparciu o współczesne narzędzia komunikacji wizualnej: uczeń krytycznie ocenia wykonane przez siebie i innych autorów filmy, prezentacje i fotografie (IV.6).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacja historyczna: rozpoznaje rodzaje źródeł, ocenia przydatność źródła do wyjaśnienia problemu historycznego (II.2); oraz w obszarze tworzenie narracji historycznej: uczeń dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z różnych źródeł wiedzy (III.3); a także celów szczegółowych z tematu Historia jako nauka: uczeń definiuje podstawowe pojęcia (prehistoria, historia, historiografia, źródło historyczne); rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; przedstawia periodyzację dziejów powszechnych i ojczystych (ZP: I.1; I.2; I.3).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacji historycznej: uczeń analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego; ugruntowuje potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych i kulturowych (II.1; II.4); a także celów szczegółowych z tematu Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką: uczeń charakteryzuje postawy polskiego społeczeństwa wobec polityki okupantów oraz wymienia przykłady heroizmu Polaków, w tym Witolda Pileckiego (ZP: XLVIII.6).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: uczeń porządkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych (I.1); w obszarze tworzenia narracji historycznej: uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym, jak i problemowym (III.1); a także celów szczegółowych z tematów Walka o odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej: uczeń charakteryzuje proces kształtowania się polskiej granicy wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem wojny polsko-bolszewickiej (ZP: XLI.5); opisuje genezę i przebieg wojny polsko-bolszewickiej (ZR: XLI.3); Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką: uczeń charakteryzuje postawy polskiego społeczeństwa wobec polityki okupantów oraz wymienia przykłady heroizmu Polaków, w tym Witolda Pileckiego (ZP: XLVIII.6); Proces przejmowania władzy przez komunistów w Polsce (1944–1948): uczeń omawia przejawy oporu społecznego wobec komunizmu („żołnierze niezłomni” – w tym: rtm. Witold Pilecki) (ZP: LV.3).
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii i teraźniejszości w szkołach ponadpodstawowych przez osiąganie celów szczegółowych W aspekcie stosunku do życia, czyli osobistego zaangażowania, kształtowania zamierzeń według własnych pasji, zdolności oraz poczucia wspólnoty i służby: uczeń rozumie znaczenie cnót indywidualnych i społecznych (III.2); a także celów szczegółowych z tematów Świat i Polska w latach 1945–1956: uczeń charakteryzuje skutki II wojny światowej dla Polski w wymiarze politycznym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym; wyjaśnia pojęcie okupacji przez przedstawiciela na przykładzie modelu kontroli Polski Ludowej przez Związek Sowiecki; charakteryzuje najważniejsze mechanizmy sowietyzacji Polski w latach 1945–1956 (terror, propaganda, gospodarka planowa, rządy monopartyjne, przynależność do partii komunistycznej jako główna ścieżka kariery zawodowej i dobrobytu materialnego); w kontekstach powstańczej walki „żołnierzy niezłomnych” (rtm. Witold Pilecki) wymienia przykłady wierności zasadom i męstwa różnych postaci wobec prześladowców (II.13; II.15; II.16; II.19).
Lekcja może być elementem zajęć z języka polskiego z wykorzystaniem lektury uzupełniającej: Witold Pilecki, Raport Witolda.
Lekcja może być elementem przygotowania uczniów do wizyty w Miejscu Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau lub Muzeum Treblinka albo też podsumowania takiej wizyty.
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacja historyczna: uczeń analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego; rozpoznaje rodzaje źródeł, ocenia przydatność źródła do wyjaśnienia problemu historycznego (II.1; II.2); oraz w obszarze tworzenie narracji historycznej: uczeń dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego (III.2); a także celów szczegółowych z tematów Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką: uczeń wymienia i charakteryzuje przykłady największych zbrodni niemieckich (m.in. Auschwitz); charakteryzuje postawy polskiego społeczeństwa wobec polityki okupantów oraz wymienia przykłady heroizmu Polaków, w tym Witolda Pileckiego; omawia sposoby upamiętnienia zbrodni obu okupantów oraz heroizm Polaków na przykładzie: Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu (ZP: XLVIII.3; XLVIII.6; XLVIII.8); Niemiecka polityka eksterminacji: uczeń rozpoznaje główne miejsca eksterminacji Żydów polskich i europejskich oraz innych grup etnicznych i społecznych na terenie Polski i Europy Środkowo-Wschodniej (w tym: Auschwitz-Birkenau, Treblinka) (ZP: XLIX.3).